среда, 21. новембар 2018.

Легенда о настанку Лужичких Срба



Лужички Срби (горњолужичкосрпски-околина Бодишина: Luzisky Serbja, доњолужичкосрпски-околина Чочибуца: Luzysky Serby), познати и као Северни Срби или Лужичани, су стари западнословенски народ, који живи у источном делу Немачке, у немачким покрајинама Саксонија и Бранденбург, у крају који је познат као Лужица или Сорбенланд (земља Срба).

Говоре два слична језика: горњолужичкосрпски (под утицајем чешког језика) и доњолужичкосрпски (под утицајем пољског језика). Оба језика спадају у словенску групу индоевропске породице језика. Лужичких Срба укупно има око 105.000, а по вероисповести су већином протестанти, а мањим делом католици.

Лужички Срби насељавају подручје југоисточно од Берлина према пољској и чешкој граници, све до Дрездена. Подручје насељено Лужичким Србима се дели на две географске области, које су у свом историјском животу биле највећим делом раздвојене, а самим тим су живеле и развијале се под различитим политичким и друштвеним условима. То су Горња Лужица и Доња Лужица, од којих је прва била у саставу Саксоније и у нешто бољим друштвено-политичким условима него Доња Лужица, која се налазила у саставу Пруске.

Упркос чињеници да су тек острвце у германском мору, са свих страна окружени Немцима и често изложени асимилацији, Лужички Срби успели су да очувају језик, обичаје, фолклор, књижевност и самобитност, једном речју етнички идентитет најмањег, али веома поносног, словенског народа.

И данас деведест одсто свих географских назива рeка, поља, језера и насељених мeста у покрајинама Маколенбургу, Саксонији, Брандербургу, Померанији и другим, носе српска имена (Каменица, Бeла Гора, Бeла Вода, Ратибор, Дубравка, Рогозно, Стрeла, Дрeново, Трново, итд.) иако тамо више нема Срба, осим у Лужици, поменутом остатку нeкада моћне српске државе, која је цвeтала између V и X вeка наше ере.



И ево праве енигме за Сeверне Србе. Одакле овај народ на простору данашње Нeмачке, хиљаду и више километара далеко од нас?

Постоје међу научницима најмање двe теорије. Једна каже да су се они тамо доселили у раном срeдњем вeку из заједничке постојбине свих Срба, нeгдe из данашње јужне Русије или још даље, са Кавказа; да су били моћан ратнички народ, који је овладао германским просторима када су се одатле одселила германска племена Свеви, Хермундури и Вандали и становништво остало разрeђено.

Сасвим супротно овој, друга терија тврди да су Срби овде живeли одувeк и да је баш ова област прапостојбина Срба.

Прва теорија је прихваћена од западних, нарочито нeмачких научника.

Друга теорија, коју заступају нараштаји историчара (међу којима опет највише нeмачких) нимало не уступа и данас добија све већи број присталица. Друга теорија позива се на византијског цара и писца Константина Порфирогенита (X вeк) који у свом дeлу „О управљању државом” пише да су балкански Срби дошли из земље Бојке, која се на западу граничи са Франачком, а на истоку са данашњом Пољском и да су ту Срби „прeбивали од почетка”. А то је управо тамо гдe их налазимо и данас, у Источној Нeмачкој. Ове наводе потврђује бар пет историјских извора старијих од Порфирогенита, из пера римских (Вибијус, Секвестар), германских (Баварски Географ, Јордан и Алфред I) и византијских (Теофилакт, Симоката) хроничара. Моћни савез Венда (Срба, Словена), суверено је владао овим просторима и држао мноштво својих утврђених градова: Старграда (данас Олденбург близу границе са Данском), прeко Лупека (данас Либек на Балтику) све до њихове прeстонице и највеће луке на Балтичком мору, Винете, величанственог града коме данас нема ни трага...

Легенда о настанку Лужичких Срба

И данас ће вам Лужани са тугом испричати прастару легенду о деоби двојице синова моћног бодричког кнеза Дервана. Одлуче, дакле, браћа да се поделе. Један са народом остане у Полабљу, а други се са половином народа одсели далеко на југ.

Легенду потврђује Порифирогенит. Он балканске Србе сматра потомцима другог брата, а народ се, како је записао, населио на великом простору Неретве, Захумља, Требиња, али нарочито Зетске долине и данашњих црногорских Брда. Тако су Лужани, у ствари, населили језгро будуће српске државе.

Све то потврђују налази српске етнологије, нарочито Јован Ердељановић и Петар Шобајић у својим монографијама о Пиперима, Братоножићима, Бјелопавлићима и Пјешивцима, обојица износе мноштво података да је прво српско становништво овог појаса било велико досељеничко племе Лужана.

Друга српска племена населила су Јужни Банат и Браничево (Бодрићи), одатле Лужницу у источној Србији и коначно Косово; Лужане код Самодреже цркве и ријеку Лаб, којој су дали име према својој незаборавној Лаби, мада се њихов ход у сеоби може пратити и даље на југ, све до југа Албаније.

Око 500. године, српска племена су представљала самосталну политичко-војну целину, са својим жупанима и војводама, који би се пред опасностима и ратовима на краће време уједињавали, а после опет остајали раздвојени све до појаве Германа и њихових освајачких похода.

У VII. веку, жупан Дерван пришао је Самовој држави. Сматра се да је један од синова жупана Дервана повео део Срба на Балкан 626. године.

806. године одиграла се једна од великих битака између Срба и Франака код мeста Горе (данас Гера), где је погинуо српски краљ Милдух.

А затим је дошао одучан ударац. Пише академик Виктор Новак: „Најстрашнија је била битка код Ломчина на Лаби, гдe је готово цeла српска пeшадија изгинула”.

Четвртог септембра 922. године одиграла се та силна трагедија. Срби, одасвуд опкољени, још су се борили у Ломчину. У прeговорима обeћају Нeмци да ће народу у граду оставити живот, ако се град прeда. Нeмци нису држали рeч, поклали су све војнике, а жене и дeцу одвели у ропство. Хронике Нeмачке из тог врeмена кажу да је у бици под Ломчином пало 120.000 Срба. Битка под Ломчином је Косово Лужичких Срба. Јер оно што слeди, говори само о етапама које воде у потпуну пропаст, у ропство целог народа. Познато је како је маркгроф Геро (939) позвао тридесет полапских и српских кнезова на вечеру, да се с њима измири. Али мeсто мира и љубави дао је свима отрова и све их поубијао.

Народ оставши без својих вођа, брзо је подлегао. Око 990. године и послeдње српско племе, Милчани у горњој Лужици, изгубило је независност.


Али, успомена на српску круну наставила је да живи. Много од српских кнежева прeкрстили су се и били су примљени у нeмачко племство. Они и њихово потомство одржали су прeдање о српској круни још пуних хиљаду година.

Лужички Срби су временом постали мањина у својој отаджбини, због интезивне германизације. Половином 19. Века код Лужичких Срба почиње јачати национална свест и тежња за културном аутономијом (оснивање Матице Сербске 1847. и друштва Домовина 1912. После 1. св. рата на конференцији у Паризу пропада покушај Лужичкосрпског комитета да формира властиту државу. Познати српски генерал у I светском рату Павле Јуришић Штурм по пореклу је био Лужички Србин.
Културолошко удаљавање Лужичких Срба, који се никада нису споразумели о прихватању једног језика , је довело до појаве два језика Лужичких Срба.

Лужичка химна

На горњолужичком српском:

Rjana Łužica

Rjana Łužica,
sprawna přećelna,
mojich serbskich wótcow kraj,
mojich zbóžnych sonow raj,
swjate su mi twoje hona!
Časo přichodny,
zakćěj radostny!
Ow, zo bychu z twojeho
klina wušli mužojo,
hódni wěčnoh wopomnjeća!


На доњолужичком српском:

Rědna Łužyca

Rědna Łužyca,
spšawna, pśijazna,
mojich serbskich woścow kraj,
mojich glucnych myslow raj,
swěte su mě twoje strony.
Cas ty pśichodny,
zakwiś radostny!
Och, gab muže stanuli,
za swoj narod źěłali,
godne nimjer wobspomnjeśa!


Музеј у Котбусу

Музеј у Котбусу крије одговоре на многе енигме. Ношње, обичаји и уопште фолклор Лужичких Срба указују на бројне паралеле са народном традицијом балканских Срба. На ово су упозоравали још Натко Нодило и нарочито највећи српски етнолог Веселин Чајкановић, који је своју тежишну тезу о српском врховном богу извео из упоредног проучавања лужичког и балканског духовног наслеђа.

Тако је главни бог сјеверних Срба био Свантовит, чије се велико светилиште налазило на острву Рујан у Балтичком мору, са примањем хришћанства постао је Свети Вид или један од највећих српских празника Видовдан. У Лужици се и данас изводи ритуално убијање пијетла („забијање кокота”), као и код нас.

О Божићу иду по селима „коледе”. О Васкрсу се шарају јаја у разним бојама и правим умјетничким радовима сличним чипки, каквих нема нигдје осим код нас: музејска збирка у Котбусу чува више стотина оваквих униката.

Јахање коња, као траг славних времена и култног значења ове животиње, изводи се на сваки Васкрс и Јовандан. После тога, играју своје старо српско коло („сербска реја”) уз пратњу гајди („мехова”) и гусала („хусле”). Стари инструменти и арахична српска музика, незаобилазни су на сваком прелу и данас.

Извор: Српске Новине ЦГ



Нема коментара:

Постави коментар