четвртак, 4. април 2019.

KOLOŽEG, DERIKOŽA, SREČKO: Ovo su stari srpski nazivi za mesece koje smo zaboravili

KOLOŽEG, DERIKOŽA, SREČKO: Ovo su stari srpski nazivi za mesece koje smo zaboravili
Nazivi su označavali prirodne pojave - klimatske i atmosferske, običajne radnje, poljoprivredne radove
Mnogo pre današnjeg kalendara, Sloveni su imali svoj kalendarte i svoje mesece u godini koje su opisno nazivali, prilagođavajući imena pojavama, iz njima poznatog sveta, koji ih okruživao. Nazivi su označavali prirodne pojave - klimatske i atmosferske, običajne radnje, poljoprivredne radove. Tako je bilo kod svih slovenskih naroda. Danas, mnogi čak i ne znaju za njegovo postojanje, jer je dugo vremena van službene upotrebe, zamenjen  rimskim kalendarom.

Evo naziva meseca koje smo koristili do skoro kraja 19. veka.



JANUAR - KOLOŽEG, potiče od reči kolo - sinonim za Sunce i žeg - toplota, žega. Oslikava jačanje i buđenje sunca. Kroz brojne običajne radnje zabeleženo je da su Srbi novu kalendarsku godinu, odnosno novi godišnji ciklus, dočekivali uz simbolično paljenje kolskih točkova obmotano slamom. Na taj način se prizivalo toplije vreme i nagoveštavao dolazak proleća i novog rađanja, a ime je dobio po loženju drva zbog hladnoće i kako bi se uvećala moć zubatog zimskog sunca.

FEBRUAR - SEČKO, mesec kada se zbog hladnog vremena seku drva. Kod Hrvata je to sijećan što je isto.

MART - DERIKOŽA, opisana je najveća bojazan od smrti baš u ovom mesecu. To je mesec kada se susreću zima i proleće. Najveća stopa smrtnosti, kako ljudi tako i kod životinja, bila je u ovom periodu. Neki izvori tvrde da je ovaj mesec bio pogodan i za dranje i štavljenje kože, pošto je bio vreme kada su se domaće životinje ubijale zbog nestašice hrane na kraju zime.

APRIL - LEŽITRAVA, po rastu trave koja je bila prekrivena snegom.

MAJ - CVETANJ, po cvetanju biljaka i drveća.

JUN - TREŠNJAR, po sazrevanju prvih voćaka.
JUL - ŽETVAR, vreme kada je počinjala prva žetva.

*AVGUST - GUMNIK, pošto se tada žetva prenosila iz polja na gumno, mali horizontalni plato ograđen kamenom na kome se vršilo žito, ali takođe i mesto na kome su se ljudi sastajali radi druženja, dogovaranja i igre.

SEPTEMBAR - GROZDOBER, pošto se tada bralo grožđe.

OKTOBAR  - ŠUMOPAD, vreme kada je lišće počinjalo da žuti, crveni i opada.

NOVEMBAR - STUDEN, zbog hladnog vremena u kasnoj jeseni i osećaja bliske zime koja je ili već u suštini došla ili će doći uskoro.

DECEMBAR - KOLEDAR, i označavao je vreme kada počinju obredne procesije i narodni rituali za doček Nove godine.




Foto: Profimedija
FOTO: PROFIMEDIJA

(lookerweekly.com)


SREĆNO NOVO LETO 7528.


Srpski kalendar Svetog Save, sa simbolom za vreme ( ), bio je zvanični kalendar svih srpskih država i Srpske pravoslavne crkve sve do 1881.

Kada sunce u podne 2. biljara (aprila) pređe preko Pećke patrijaršije počinje Novo Leto 7528. po Srpskom kalendaru Svetog Save. Tog dana ukrstiće se severna i južna energija i to će najaviti dolazak novog leta. Presek energija je planetarni dan energetske ravnoteže. Poznato je da kalendar i simbol za vreme imaju samo oni narodi koji su nekad u prošlosti dostigli visok stepen civilizacije.
Srpski kalendar Svetog Save, sa simbolom za vreme ( ), bio je zvanični kalendar svih srpskih država i Srpske pravoslavne crkve sve do 1881. Međutim, te godine, skriveno od srpskog naroda, potpisana je „Tajna konvencija” između Austrijskog carstva i Srbije. Po nalogu potpisnika „Tajne konvencije” Čedomilja Mijatovića, ministra Srbije, izbrisana je celokupna istorija i nauka srpskog naroda, koja se do tada učila na Velikoj školi, a sa njom i Srpski kalendar.
Na osnovu „Tajne konvencije”, Srbija se obavezala da će uvesti Julijanski kalendar kao zvanični kalendar Srbije i Srpske pravoslavne crkve. Međutim, sa ovim se nije saglasio mitropolit Mihailo, pa je ministar crkvenih dela, istoričar Stojan Novaković, proterao mitropolita Mihaila iz Srbije i ustanovio nezakonitu crkvenu jerarhiju.
Nezakonita crkvena jerarhija sprovela je naređenje cara Franje Josifa, i Julijanski kalendar je od 28. juna 1881. godine, na Vidovdan, postao državni i zvanični kalendar Srpske pravoslavne crkve. Tako je prvi put u istoriji Svete srpske crkve uveden tuđ kalendar kao zvanični kalendar.
Tako je dan posvećen Svetom Stefanu, despotu srpskom, sa 19. jula pomeren na 1. avgust. U Crkvinama na grobnom kamenu Svetog Stefana piše: „u Leto  6935. meseca jula u 19. danu”. Datiranje na grobnom kamenu Svetog Stefana je po Srpskom kalendaru Svetog Save, a srpski narod slavi dan Svetog Stefana despota srpskog po tuđem Julijanskom kalendaru 1. avgusta koji je nametnuo car Franjo Josif.
Milan T. Stevančević
izvor:http://galaksijanova.rs

уторак, 2. април 2019.

Zbog jugoslovenstva ostali bez identiteta

Srbija još nema popisanu dragocenu kulturnu baštinu na kojoj se temeljila i naša državnost. Trpimo katastrofalne posledice odbacivanja nemanjićkog nasleđa
IDENTITET Srba u najtežim vremenima održala je baština srednjovekovne države. Putokazi u mraku bili su predanje, raskošne knjige, ikone, krstovi i putiri prenošeni vekovima s kolena na koleno, u bisagama zbegova i seoba. Duhovna baština, a ne prosta sila, zaslužna je za obnovu državnosti Srbije u 19. veku, kaže istoričar prof. dr Veljko Đurić Mišina.


Državni projekat knjaza Miloša bila je obnova nemanjićkih zadužbina, ne samo u oslobođenoj autonomnoj Srbiji, već i tamo gde su još vladali Turci. Knez Mihailo šalje stipendiste kakav je Miloš Milojević na školovanje u inostranstvo da bi pisali nacionalnu istoriju, a finansira i opasne poduhvate sakupljanja starih srpskih rukopisa s turskih teritorija, konkurišući austrijskim i ruskim špijunima koji su otkupljivali ili krali naše srednjovekovne knjige. Vodio se pravi rat za dragocenu srpsku baštinu – kaže Đurić.
On naglašava da se na nasleđu Nemanjića i Lazarevića temeljila kulturna strategija Obrenovića, koji su širili svoj uticaj u neoslobođenim krajevima.
– Sećanje na srednjovekovnu državu bilo je vrelo obnove, jer je to bila prava evropska priča. Nemanjićka Srbija je bila, u svoje vreme, moderna civilizovana država, u kojoj su vladali zakoni, koja je imala industriju – rudnike i metalurgiju, a prosveta je imala veliki značaj. Srednjovekovna Srbija u kolektivnoj svesti je bila ugaoni kamen na kome su Obrenovići izgradili institucije moderne države – priča Đurić.
 Obnovljena Srbija postizala je najveće uspehe jer je njena elita imala kulturnu strategiju.
– Obrenovići su tu pokazali neverovatno razumevanje značaja baštine. Kralj Milan odmah po oslobođenju Niša među prve poslove srpske vlasti naređuje sakupljanje kulturnih dobara. Kralj Aleksandar spasava Hilandar da ne padne u bugarske ruke zbog dugova, a u znak zahvalnosti monasi mu daju Miroslavljevo jevanđelje. On odmah finansira izradu njegove kolorne litografije u Beču i izaziva kulturnu senzaciju koja je Srbiju uzdigla u očima evropskih naroda – objašnjava dr Đurić.
Naš sagovornik naglašava da su se posle prevrata 1903. godine Karađorđevići i nova politička elita udaljavali od kulturne strategije koja se zasnivala na nemanjićkoj baštini.
– Od 1918. godine ona je gurnuta u drugi plan. Promovisalo se jugoslovenstvo koje nije imalo ozbiljne temelje. Srpska baština postala je predmet omalovažavanja dojučerašnjih ratnih neprijatelja. To se na još drastičniji način ponovilo posle Drugog svetskog rata. Posledice su bile katastrofalne. Srbi su odvojeni od svoje baštine i posle raspada SFRJ počelo je mučno lutanje u potrazi za izgubljenim identitetom – navodi Đurić.
Povratak nije lak jer su mnogi putokazi izgubljeni, iščileli su iz nacionalnog pamćenja. Nema centralnog registra ogromnog broja srpskih starih rukopisa, retkih knjiga, umetničkih dela, relikvija i dokumenata koji se nalaze u muzejima, bibliotekama, arhivima i privatnim zbirkama širom sveta. Novostvorene države na teritoriji bivše Jugoslavije zloupotrebljavaju ukradenu srpsku baštinu da bi krivotvorile svoj identitet. Hrvatska izmišlja „hrvatske ćirilske rukopise“, kosmetski Albanci pokušavaju da nemanjićke zadužbine i drugu srpsku baštinu pripišu sebi, ako je već nisu uništili. U BJR Makedoniji postoje pokušaji da se „makedonizuje“ i car Dušan.
– Nažalost, mi nemamo „Nešnel heritidž“ kao Englezi, ni „Centar nacionalne slave“ kao Rusi koji brinu o nacionalnom kulturnom nasleđu gde god se ono nalazilo – kaže Vladimir Davidović, stručnjak za međunarodno pravo, dugogodišnji sekretar i upravnik poslova SANU i pasionirani tragač za zaboravljenim kulturnim blagom. – Nije potrebno da se baština rasuta širom sveta fizički vrati kod nas, pa da stoji u nekim depoima zaboravljena, već da se popiše, naučno opiše i vrati u život kroz obrazovni sistem.
Sagovornik „Novosti“ je direktno „odgovoran“ za spasavnje Dečanske hrisovulje, pronalaženje zabranjene knjige srpskog i jugoslovenskog arhiviste i diplomate Vojislava Jovanovića Maramboa o pljački srpskih državnih arhiva u Prvom i Drugom svetskom ratu, objavljivanje fototipskog izdanja veličanstvenog Nikoljskog jevanđelja, koje je čudnim putevima završilo u Velikoj Bitaniji, otkrivanje Izveštaja o Kini grofa Save Vladislavića, Srbina koji je otkrio „put čaja“ i osnovao rusku tajnu službu na dvoru cara Petra Velikog.
– Naša baština, pre svega knjige, vekovima je odnošena s kraja na kraj Evrope. Pošto nije popisana i sistematizovana, nema svesti o visokom stepenu srpske srednjovekovne kulture i neuništive moći da se i u najnepovoljnijim istorijskim uslovima Srbi potvrde kao istorijski narod i posvedoče o svojoj tradiciji kulturne pripadnosti Evropi – ističe Davidović. – Ilustrativna posledica našeg neznanja je to što Nemci najraskošniju srpsku srednjovekovnu knjigu s dvora despota Đurđa nazivaju Srpski psaltir i čuvaju je u kao najveću dragocenost u Muzeju Bavarske u Minhenu. U srpskoj nauci ova knjiga, po značaju ravna Miroslavljevom jevanđelju, naziva se Minhenski psaltir!


ARHIVI KRIJU TAJNE
Stručnjaci procenjuju da se širom sveta nalazi oko 5.000 srpskih srednjovekovnih rukopisa i knjiga.
– To je okviran broj jer su carigradski, venecijanski, bečki (na slici) i dubrovački arhiv samo načeti radom pojedinaca – kaže Davidović.
On nabraja nekoliko poznatih mesta gde se nalaze srpski srednjovekovni dokumenti:
– Od 1915. u Sofiji su srpski rukopisi koje su opljačkali Bugari. U Britanskom muzeju je Četvorojevanđelje mitropolita Jovana iz 14. veka, a Hvalov zbornik je u Univerzitetskoj biblioteci u Bolonji. Hrvojev misal je u Topkapi muzeju, a Nikoljsko jevanđelje u biblioteci Čester Biti. U Berlinskoj biblioteci je Romanov tipik iz 14. veka, a u Pariskoj nacionalnoj biblioteci je Žitije Svetog Simeona od Stefana Prvovenčanog, jedan od najznačajnijih srpskih rukopisa. U Kopenhagenu u Kraljevskoj biblioteci postoji fond starih srpskih štamapanih i rukopisnih knjiga. Austrijska biblioteka poseduje veliku zbirku srpskih rukopisa. Vuk Karadžić je prodavao rukopise Ruskoj akademiji i Bečkoj dvorskoj biblioteci. Velika zbirka koju je napravio Stojan Verković po nalogu Ilije Garašanina krajem 19. veka prodata je Publičnoj biblioteci u Sankt Peterburgu. U Rusiji ima puno naših knjiga zahvaljujući legatima ruskih putnika i diplomata. U Pragu se u okviru Šafarikove zbirke nalaze dragoceni rukopisi. I u manastiru Svete Katarine na Sinaju ima srpskih srednjovekovnih rukopisa.
VLADARSKI DAROVI Veliku grupu rasejanih srpskih spomenika čine darovi koje su vlastela i crkveni velikodostojnici naše srednjovekovne države davali drugima, kaže Vladimir Davidović.
– Ikona Svetog Petra i Pavla, s ktitorima kraljevima Dragutinom i Milutinom darovana je Kapeli Svetog Petra u Rimu, Vatikanu. Stefan Dečanski i car Dušan darivali su Crkvu Svetog Nikole u Bariju gde leže mošti sveca. Jelena, kći despota Konstantina Dragaša je poklonila manastiru Dionisijatu na Svetoj Gori veliki srebrni krst. Relikvijar braće Musića, kosovskih junaka je u Vatopedu na Svetoj Gori. Relikvijar despota Tome Preljubovića je u katedrali u Huenki u Španiji. U katedrali u Pjaćenci u Italiji čuva se srebrni krst Svetog Save i zlatni koji je pripadao arhiepiskopu Savi Četvrtom s kraja 14. veka. U Sijeni se čuva ruka Jovana Krstitelja koju je Sveti Sava doneo iz Svete zemlje. Nju je despotica Jelena, udovica despota Lazara, najmlađeg sina Đurđa Brankovića, odnela u Italiju sredinom 15. veka bežeći pred Turcima – nabraja Davidović.
Novosti