Zvao se Petar. Sa 18 godina je u Velikom ratu oborio prvi nemački avion. Do 19. rođendana oborio ih je čak 13. Ovo je kratka, čudesna priča o njemu.
Pradeda mu je bio Miša Anastasijević. Znate ono čuveno Kapetan Mišino zdanje, sad je u njemu rektorat Beogradskog univerziteta? E, kapetan Miša, čuveni trgovac i još čuveniji dobrotvor, imao je preko 10.000 zaposlenih, 74 broda za prevoz soli, a novac nije samo zarađivao, već i delio.
Kapetan Miša je jednu ćerku udao za predsednika Vlade Jovana Marinovića, ona je dobila Velizara, koji je studirao tehniku u Sankt Peterurgu, a on je 1898. dobio Petra, nakon što se preselio u Francusku. I, mali Petar, ili Pjer kako su ga tamo zvali, brzo je pokazao nestvarne sposobnosti. Školovao se u Parizu i Irskoj, a po izbijanju Velikog rata, kao maloletan, strpljivo je čekao 18. godinu. Tada se prijavio u vojsku, u njoj je uvršten u čuveni 27. puk “draguna”, kako bismo mi nazivali te pešadijske jedinice koje su konje koristile za kretnju, ne za borbu. Francuzi su ih zvali “dragoni” – zmajevi. Ipak, Petar nije dugo ostao u toj službi, prebačen je u vazduhoplovni servis zatraživši dodatnu obuku – za pilota.
Osmog septembra 1917, dobio je sa svojom eskadrilom zadatak da se upusti u borbu za “Albatrosima”, nemačkim lovcima koji su iste te godine razneli dobar deo britanske vazduhoplovne mašinerije, oborivši im na Zapadnom frontu čak 275 aviona u “krvavom aprilu” iznad francuskog Arasa. Iako tek 19-godišnjak, u svom “Njuportu 24” uspeo je da u borbi iznad Marne obori nemačkog “Albatrosa” i bezbedno se vrati u bazu. Na čuđenje i oduševljenje saboraca iz njegove jedince.
Prvi orden, Vojnu medalju Francuske, dobio je 22. decembra, kada je oborio trećeg protivnika, a u obrazloženju je pisalo “Uspešni juršni pilot, dobrovoljac u svim svojim misijama, pokazao je nepokolebljivu i zadivljujuću drskost, ali i žar. Već je imao 30 borbi, često se iz njih vraćao u avionu izrešetanom mecima i šrapnelima”.
“Mali Zmaj” je poginuo 1919, na aero-mitingu u Briselu, usled kvara aviona, kao nosilac ordena francuske Legije časti, koja mu je dodeljena tokom rata uz sledeće obrazloženje: “Jurišni pilot izuzetno velike hrabrosti. Zadobio divljenje njegove eskadrile zbog načina na koji je ulazio u teške, svakodnevne borbe, sa drskošću za primer. Sedam neprijateljskih aviona je oborio u prethodna dva meseca”. Ukupno 21, pre 21. rođendana.
Istorija Srba, Gvozdeni puk
Нема коментара:
Постави коментар